SAL SOL
Ce înseamnă SAL
1. CE
ÎNSEAMNĂ SOLUȚIONAREA ALTERNATIVĂ A LITIGIILOR (SAL)?
SAL
reprezintă un mecanism alternativ sistemului judiciar, prin care consumatorilor
li se oferă posibilitatea de soluţionare a litigiilor pe care le pot avea cu
comercianţii, atunci când se confruntă cu o problemă legată de achiziționarea
unui produs sau serviciu.
Astfel,
reclamațiile împotriva comercianților sunt prezentate voluntar de către
consumatori, urmând a fi soluționate într-un mod independent, imparțial,
transparent, rapid și echitabil.
2. CARE
SUNT TIPURILE DE LITIGII CE POT FI SOLUȚIONATE DE CĂTRE ENTITATEA SAL DIN
CADRUL ANPC?
Direcția
de soluționare alternativă a litigiilor are competența să soluționeze
alternativ litigii naționale și transfrontaliere izvorâte din contractele de
vânzări sau din contractele de prestări servicii încheiate cu un comerciant
care desfășoară activități în România, în sectoarele de activitate în care ANPC
este competentă.
3. CARE
SUNT CONDIȚIILE ÎN CARE SE POATE ACCESA PROCEDURA SAL?
- diferendul nu a putut fi soluționat în mod
direct cu comerciantul;
- reclamația nu a mai fost analizată
anterior de către o altă entitate SAL sau de către o instanță de judecată,
și nici înaintată unei alte autorități publice;
- reclamația este formulată în termen de 1
an de la data la care aceasta a fost prezentată comerciantului sau de la
data săvârșirii faptei care a dat naștere litigiului;
- instrumentarea litigiului nu afectează în
mod grav funcționarea eficientă a entității SAL;
- litigiul nu este promovat cu rea credință
și nu este ofensator;
- litigiul este de competența entității SAL
sesizate;
- În cazul în care Direcția SAL nu poate
analiza o reclamație care i-a fost înaintată, va transmite ambelor părți o
explicație privind motivele neanalizării litigiului în termen de 21 zile
calendaristice de la primirea dosarului de reclamație.
4. CARE
SUNT MODALITĂȚILE PRIN CARE POATE FI SOLUȚIONAT LITIGIUL?
În
vederea soluționării litigiului, Direcția SAL derulează mecanismul de propunere
a unei soluții părților, mecanism conform căruia, în cazul în care doar una
dintre părți acceptă soluția propusă, rezultatul procedurii nu este
obligatoriu. În cazul în care comerciantul nu acceptă soluția propusă, Direcția
SAL informează consumatorul, prin încheiere, despre căile de atac
administrative, respectiv judiciare la care poate recurge pentru soluționarea
litigiului.
5. CARE
SUNT AVANTAJELE/BENEFICIILE ACCESĂRII UNUI ASTFEL DE MECANISM DE SOLUȚIONARE A
LITIGIULUI?
- un termen foarte scurt de
soluționare, de maximum 90 zile calendaristice,
comparativ cu procedura în instanță care poate dura și ani;
- procedură gratuită pentru
consumator;
- caracterul privat al litigiului
- numai persoanele invitate pot fi prezente
la o sesiune SAL, spre deosebire de instanță, unde procesele sunt în
general publice.